Oklejanie samochodów folią jest bardzo modne na Zachodzie. Od jakiegoś czasu również u nas taka metoda zmiany koloru auta staje się coraz bardziej popularna.
Na czym to polega?
Kupiłaś samochód, bo był w dobrym stanie, ale jego kolor nie do końca ci się podoba? Teraz w łatwy sposób możesz go zmienić! Oklejanie nadwozia specjalną folią jest tańsze niż lakierowanie, a dodatkowo pozwala na oryginalne wyróżnienie auta. Folia do oklejania samochodów to specjalny cieniutki materiał (50-120 mikrometrów), który przykleja się na poszczególne elementy karoserii. Można to zrobić bez demontażu poszczególnych części, ale trwalszy efekt uzyska się przy zdjęciu drzwi, błotników, lusterek itp. Istnieją już w Polsce zakłady, które profesjonalnie oklejają samochody. Często na takie oklejenie dają nawet 10-letnią gwarancję, jednak zależy to od producenta folii, jakiej używa dany zakład. Na pewno produkty 3M są objęte gwarancją.
Przygotowanie samochodu
Oklejony samochód nie różni się niczym od lakierowanego – oczywiście pod warunkiem, że proces oklejenia został przeprowadzony profesjonalnie. Ważne, by samochód był odpowiednio przygotowany do oklejenia. Musi być oczyszczony z rdzy (w przeciwnym wypadku pod folią proces korozji będzie postępował), uszkodzeń i zadrapań – a więc trzeba go przygotować jak do lakierowania oraz umyć na myjni, ale bez woskowania. Dopiero tak przygotowany samochód można oklejać i cieszyć się potem niezwykłym efektem i nowym kolorem.
Niecodzienny efekt
Oprócz oryginalnej barwy, którą można uzyskać dzięki oklejaniu (jest to duża zaleta tej metody), można także wybrać ciekawą strukturę folii – np. przypominającą wężową skórę lub tzw. karbonową, która imituje włókno węglowe. Można użyć dwóch lub więcej kolorów, by wyróżnić np. dach, błodniki czy drzwi. Zastosowanie folii połysk lub mat, a nawet nadrukowanie specjalnej grafiki sprawia, że samochód będzie wyglądał niebanalnie. Dzięki grafice można spersonalizować swoje auto lub wykorzystać je jako powierzchnię reklamową. Coraz więcej firm poprzez oklejanie folią ujednolica swoje firmowe samochody, dzięki czemu ich flota wygląda profesjonalnie.
Folia to także dodatkowe zabezpieczenie przed porysowaniem, czynnikami atmosferycznymi (promieniowaniem UV, wilgocią) oraz wypadającymi spod kół kamykami. Kiedy kolor się znudzi, można zdjąć folię i powrócić do oryginalnego lakieru, który nie będzie porysowany. Można także użyć przezroczystej folii tylko w celu zabezpieczenia karoserii.
Jaki koszt, na jak długo?
Trwałość oklejenia różni się w zależności od marki folii, jej grubości oraz wykonania oklejenia. Cieńsze i tańsze folie pozwalają cieszyć się efektem 4-5 lat, droższe i grubsze – nawet do 10. Trzeba nadmienić, że oklejoną karoserię traktuje się tak samo jak lakierowaną, a więc można ją myć w myjniach, woskować, używać detergentów, a nawet pasty do polerowania przy, jeśli zdarzą się jakieś zadrapania.
Również koszt oklejenia zależy od marki folii i jej rodzaju, a także od wielkości samochodu (płaci się za metr kwadratowy). Oklejenie średniej wielkości samochodu jednobarwną folią kosztuje ok. 2-4 tysięcy złotych. Koszty rosną adekwatnie do wielkości samochodu. Jednak wciąż jest to tańsza metoda zmiany koloru niż lakierowanie i w dodatku łatwo odwracalna.