Zakładamy własną działalność – FAQ

Masz już dosyć pracy na etacie. Chciałbyś wreszcie zostać Panem własnego losu i założyć swoją działalność. Czy wiesz, jakie formalności powinieneś załatwić? Pytań bez odpowiedzi pozostanie pewnie kilka, to właśnie dlatego postaramy Ci się nieco pomóc!

FAQ dla przyszłych właścicieli działalności gospodarczych – o czym powinieneś wiedzieć?

1. Od czego rozpocząć załatwianie formalności?

Masz już pomysł na firmę. Rozpisałeś biznes plan. Wiesz zatem jakie masz szanse i jakie zagrożenia. Decyzja podjęta, zakładasz firmę. Pytanie tylko od czego zacząć?

Pierwszym krokiem będzie wizyta w Urzędzie Miasta, w którym jesteś zameldowany. Tam otrzymasz druk do wypełnienia, w którym podasz najważniejsze dane dotyczące Twojej firmy. Wcześniej wypełnisz druk CEIDG, na podstawie którego zostanie Ci przyznany REGON. Założenie działalności, zresztą tak samo jak jej zamknięcie jest zupełnie bezpłatne.

Przed wizytą w Urzędzie upewnij się w jaki sposób będziesz rozliczał swoją działalność. Pani w Urzędzie z pewnością o to zapyta.

Można powiedzieć, że po tej wizycie będziesz już pełnoprawnym właścicielem firmy.

2. Kiedy do ZUS?

Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych udajemy się bezpośrednio po wizycie w Urzędzie Miasta. Mamy na to kilka dni.

Składki ZUS dla nowych właścicieli działalności gospodarczej są zawsze podawane w kwocie preferencyjnej. Ta, każdego roku jest oczywiście zmieniana, ale obecnie kształtuje się na wysokości nieco ponad 400 zł.

W ZUS-ie również wypełniasz deklarację. Wystarczą Ci dane firmy i dane osobowe.

3. Czy zostać VAT-owcem?

Najczęstsze pytanie nowych właścicieli firm. Czy rozliczę się na podstawie faktury czy rachunku? Jaka jest różnica. Osoba będąca VAT-owcem, może wystawiać faktury i odliczać sobie VAT od zakupów. Osoba, która wystawia rachunek takiej możliwości nie ma.

Pamiętajmy też, że wiele firm z którymi przyjdzie nam współpracować będzie wymagała od nas rozliczenia na podstawie faktury. Jeśli takiej możliwości im nie damy, to może się okazać, że nie wejdą z nami we współpracę.

Z drugiej, gorszej strony – VAT-owcy są obarczeni kosztami związanymi z podatkiem dochodowym. Ten jest zmorą wszystkich tych, którzy odnotowują wysokie zarobki przy jednocześnie małych kosztach.

4. Dlaczego nazwa jest ważna?

Nazwa firmy to nasz wizytówka. Bez niej możemy być słabo lub możemy nie być wcale rozpoznawani w swojej branży. Wybór nazwy powinien nam zatem zająć najwięcej czasu.

Pamiętajmy też, że na swoją nazwę, markę będziemy pracować kilka lat, szkoda byłoby ją zatem zmieniać po kilku latach.

5. Czy zawsze niezbędne jest konto firmowe?

Konto firmowe nie jest konieczne dla osób posiadających jednoosobowe działalności gospodarcze. Mogą one spokojnie korzystać z obecnego rachunku osobistego. Ważne jednak, by pamiętać o tym, że każdy prywatny przelew może kontrolować później Urząd Skarbowy. Lepiej zatem zrezygnować z płatności typu – przysługa koleżeńska, pożyczka dla znajomych itd.

.
.

Natalia Staśkowiak
Artykuł został przygotowany przez firmę Money.pl na podstawie działu Direct.money.pl