Miejski Zespół Wspomagania Dzieci z Deficytami w Rozwoju Mowy i Komunikacji Językowej w Białymstoku przedstawił plan pracy na rok szkolny 2024/2025. Zespół, który działa pod kierownictwem zastępcy prezydenta Tomasza Klima, kontynuuje inicjatywy mające na celu wsparcie dzieci i młodzieży w zakresie logopedii.
Diagnoza problemu wad mowy u przedszkolaków
Początki działań miasta w zakresie wsparcia logopedycznego sięgają roku 2022, kiedy to przeprowadzono rozpoznawczą diagnozę problemu wad mowy wśród białostockich przedszkolaków. Wyniki jasno wskazały na potrzebę wprowadzenia systematycznych działań, mających na celu zapobieganie i korygowanie wad mowy w młodym wieku.
Powołanie zespołu i pierwsze działania
W odpowiedzi na te wyniki, w czerwcu 2023 roku prezydent Białegostoku powołał Miejski Zespół Wspomagania Dzieci z Deficytami w Rozwoju Mowy i Komunikacji Językowej. Jednym z pierwszych działań zespołu było opracowanie pilotażowego programu badań przesiewowych dla dzieci 3-letnich, uczęszczających do przedszkoli prowadzonych przez miasto. Program ten miał na celu wczesne wykrycie zaburzeń mowy, co pozwoliło na nawiązanie ścisłej współpracy między przedszkolami a poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
Stworzono także pakiet narzędzi diagnostycznych wspomaganych materiałami obrazkowymi oraz poradnik dla rodziców i nauczycieli, który ma pomóc w identyfikacji i wspieraniu dzieci z problemami mowy. W 2023 roku przygotowano również laminowany pakiet obrazkowy do wieloletniego użytku w przedszkolach.
Plany na rok szkolny 2024/2025
Zespół na bieżąco rozwija i udoskonala system wsparcia. W roku szkolnym 2024/2025 przewidziano szereg nowych działań, które mają na celu dalszą pomoc dzieciom z deficytami mowy i komunikacji językowej:
- Opracowanie narzędzia do wstępnej diagnozy dla 4- i 5-latków – Zespół opracuje nowe narzędzia diagnostyczne oraz przewodnik metodyczny dla logopedów, aby skuteczniej przeprowadzać badania przesiewowe.
- Nabór uzupełniający logopedów – Planuje się zatrudnienie dodatkowych specjalistów, którzy pomogą opracować kompleksowy pakiet logopedyczny dla dzieci w wieku szkolnym.
- Przygotowanie pakietu diagnostycznego dla klas I-III – W nadchodzącym roku szkolnym zespół stworzy narzędzia diagnostyczne skierowane do dzieci z młodszych klas szkół podstawowych.
- Diagnoza problemu w klasach I-III – Przeprowadzona zostanie analiza potrzeb dzieci z klas I-III, aby lepiej dostosować program wsparcia logopedycznego.
- Szkolenia dla nauczycieli i logopedów – Zorganizowane zostaną szkolenia, które mają na celu przygotowanie nauczycieli i logopedów do prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach.
Nowe narzędzia diagnostyczne dla przedszkoli
Podczas dzisiejszego spotkania dyrektorom przedszkoli oraz szkół podstawowych przekazano nowe, wystandaryzowane pakiety diagnostyczne przeznaczone dla dzieci 3-letnich. Dzięki tym materiałom, przedszkola będą mogły efektywniej wspierać rozwój mowy najmłodszych.
Zrównoważone działania na przyszłość
Miasto Białystok konsekwentnie rozwija program wsparcia logopedycznego, tworząc systemową pomoc dla dzieci z deficytami mowy. Planowane działania na rok szkolny 2024/2025 są kolejnym krokiem w kierunku zapewnienia równego dostępu do specjalistycznego wsparcia dla każdego dziecka, niezależnie od jego potrzeb.
W kolejnych latach zespół planuje objęcie wsparciem logopedycznym także starszych dzieci, co pozwoli na kompleksowe podejście do problemu wad mowy na każdym etapie edukacji.