Wybór odpowiedniego przedszkola dla naszej pociechy jest o wiele ważniejszy, niż większość rodziców sądzi. Badania naukowe pokazały, że największy potencjał poznawczy mózg młodego człowieka ma między drugim a szóstym rokiem życia, co oznacza, że spora część okresu, kiedy nasz ukochany maluch uczy się najwięcej przypada na lata przedszkolne.
Z własnego doświadczenia wiemy zapewne, że nauczyciel bez odpowiedniego podejścia do dzieci potrafi skutecznie zniechęcić uczniów do swojego przedmiotu nawet, jeśli ten jest sam w sobie niesamowicie ciekawy. Pół biedy, jeśli ma to miejsce w okresie gimnazjum i zniechęcenie do nauki dotyczy jednego wąskiego obszaru, jak np. biologia czy historia. Jednak źle zorganizowana praca w przedszkolu lub niemiła przedszkolanka może sprawić, że dziecko nie będzie chciało np. uczyć się czytać, liczyć czy pracować w grupie. Maluch, który wcześnie nabierze postawy „po co mi to, ja nie chcę tego umieć”, może mieć ogromne problemy w późniejszym życiu szkolnym, a nawet w dorosłości.
Jak zabrać się za odpowiedzialne zadanie wyboru placówki, której powierzymy opiekę nad naszym maluchem? Odległość od domu powinna być tylko jednym z kryteriów, istotnym (budzenie dziecka o świcie, by dojechać na ósmą do przedszkola na drugim końcu miasta byłoby okrucieństwem), ale nie najistotniejszym. O poziom prowadzonych zajęć i opinię o przedszkolankach oraz posiłkach możemy zasięgnąć języka u znajomych, jednak to nie powinno być nasze jedyne źródło informacji. Warto poszukać w internecie raportów z tzw. ewaluacji.
Ewaluacja wewnętrzna w przedszkolu to badanie przeprowadzane przez specjalistów, którzy analizują dokumenty takie jak plany współpracy ze środowiskiem rodzinnym, dzienniki zajęć, sprawozdania pracowników przedszkola oraz protokoły Rady Pedagogicznej, a ponadto przeprowadzają ankiety wśród przedszkolanek, losowo wybranych dzieci i uczniów, analizują treści zamieszczone na stronie internetowej przedszkola i przyglądają się prowadzonym zajęciom. W czasie ewaluacji oceniane są czynniki takie jak to, czy przedszkole sprzyja indywidualnemu rozwojowi dzieci, czy bierze pod uwagę ich potrzeby i predyspozycje, zgodność prowadzonych zajęć z podstawą programową i aktywność dzieci. Raport z niej może być więc dla rodzica źródłem informacji równie cennym, jeśli nie cenniejszym niż opinie znajomych. Pamiętajmy: jeśli sami nie zadbamy o przyszłość swoich pociech, nikt nie zrobi tego za nas!