Prawdziwy Mikołaj z Laponii przyjedzie w niedzielę do Białegostoku. Wręczy prezenty dzieciom ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego oraz podopiecznym stowarzyszenia „Jasny cel”. Będzie to możliwe dzięki akcji „Przedsiębiorcy dzieciom”, w którą zaangażowało się dziesięć podlaskich firm. Wsparcie biznesu jest niezwykle istotne, bez niego przedsięwzięcia nie udałoby się zorganizować – nie mają wątpliwości organizatorzy.
To już druga edycja akcji. Jej pomysłodawcą jest Andrzej Parafiniuk, prezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.
– Kiedy w lipcu ubiegłego roku dostąpił mnie zaszczyt zostania Honorowym Konsulem Republiki Finlandii od razu zacząłem planować różne działania na rzecz wzajemnego poznawania obu krajów, jak też wykorzystania wzajemnych atutów gospodarczych i kulturalnych – opowiada. – A że Mikołaj z Laponii jest jedną z najbardziej charakterystycznych marek Finlandii o pomysł nie było trudno. Jego sens potwierdziły tłumy dzieci, które przyszły na spotkanie z Mikołajem.
W ubiegłym roku Joulupukki z Rovaniemi – najprawdziwszy św. Mikołaj odwiedził małych pacjentów Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Białymstoku. W tym roku zaś obdaruje on 220 podopiecznych Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego oraz stowarzyszenia „Jasny cel”. Warto podkreślić, że prezenty są zindywidualizowane, dostosowane do wieku oraz percepcji dzieci. Te bowiem są obarczone niepełnosprawnością intelektualną oraz wieloma różnymi schorzeniami. Przewidziano także dodatkowe atrakcje w postaci występów artystycznych i teatralnych.
Zorganizowanie akcji z takim rozmachem wymagało dużych nakładów finansowych. To koszt 25-30 tys. zł. Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego nie udałoby się to, gdyby nie hojność przedsiębiorców. Znalezienie sponsorów do tak dużej akcji nie było jednak łatwe – nie każda firma bowiem może, ale też chce podzielić się swoimi zyskami na cele społeczne.
– Poprosiłem o zaangażowanie w akcję firmy, z którymi współpracuję od kilkunastu lat w różnych obszarach – mówi prezes PFRR. – Białostockie firmy będące na pewnym etapie rozwoju rozumieją czym jest CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu i biorą udział w różnych społecznych i kulturalnych przedsięwzięciach.
Należy do nich m.in. firma Metal – Fach z Sokółki, znany producent maszyn rolniczych.
– Tegoroczne Mikołajki nie są jedyną akcją charytatywną, w której bierzemy udział. W miarę możliwości staramy się angażować w różne lokalne przedsięwzięcia – nie kryje Jacek Kucharewicz, prezes Metal – Fachu. – Bycie dużym pracodawcą zobowiązuje. Dbamy zarówno o naszych pracowników, jak też o lokalną społeczność. Taka polityka, prowadzona konsekwentnie przez lata, pozwoliła nam zbudować nie tylko markę uznanego producenta, ale też jednego z najlepszych pracodawców w regionie.
Firma sponsoruje m. in. kluby sportowe, wspiera miejscowe szkoły i szpital oraz angażuje się w liczne wydarzenia kulturalne.