W życiu wielu z nas pojawia się moment, w którym mamy dosyć pracy na etacie. Nie uśmiecha nam się działanie pod dyktando zwierzchnika, a marzy wolność podejmowania decyzji. Wielu decyduje się założyć własną firmę przez wzgląd na swobodę działań, ale i ze względu na możliwość pracowania „na siebie” – w myśl stwierdzenia: „Pracujesz ciężej, zarobisz więcej”.
Niezależnie od powodów, które skłaniają nas do założenia własnego przedsiębiorstwa musimy zdawać sobie sprawę z ryzyka z tym związanego. Po pierwsze własna działalność pochłania niemal każdą wolną chwilę. Po drugie wymaga na początku sporego zaangażowania środków pieniężnych – choć to oczywiście kwestia względna, bo niektóre zawody nie wymagają ich praktycznie wcale. Po trzecie nikt nie zagwarantuje nam stałych comiesięcznych zysków. Ogromna konkurencja w niemal każdej branży sprawia, że bardzo trudno jest przebić się nowym podmiotom. Można jednak zaistnieć w świadomości odbiorców poprzez reklamę.
Nie trzeba już na wstępie wydawać fortuny na działania marketingowe. W dobie świata cyfrowego do potencjalnego Klienta możemy dotrzeć dość tanimi środkami – wszystko za sprawą internetu, który nie ma żadnych granic. Decydując się na działalność prowadzoną za pośrednictwem internetu mamy dostęp do osób nie tylko z kraju ale też z zagranicy. Wszystko zależy od naszego pomysłu na biznes i określenia grupy docelowej, która potencjalnie przyniesie nam największy zwrot z inwestycji.
Decydując się na reklamę w internecie, należy postawić sobie pytanie w jaki sposób chcemy dotrzeć do potencjalnych klientów Która forma marketingu będzie dla nas najodpowiedniejsza? Musimy wziąć pod uwagę kilka podstawowych założeń:
- pozycjonowanie stron (SEO) to z reguły działania długofalowe, nastawione na zwiększanie widoczności w Google w kontekście miesięcy, czy nawet lat. Jeśli zależy nam na szybkim pozyskaniu klientów, to inwestowanie wyłącznie w SEO może okazać się zgubne,
- reklamy PPC pozwalają nam z kolei na pozyskanie klientów za pomocą kilku kliknięć. Efekt pojawia się od razu, lecz gdy zaprzestaniemy finansowania, równie szybko znika
- e-mailing to forma reklamy mająca różne oblicza. Możemy wykupić gotową bazę firm czy potencjalnych klientów i wówczas możemy prowadzić profesjonalny mailing nawet we własnym zakresie. Inną formą mailingu jest newsletter, gdzie bazę kontaktów gromadzimy sami, za pomocą formularza udostępnionego na stronie. W przeciwieństwie do kupnych baz, budowa własnej trwa wiele tygodni, miesięcy czy nawet lat. Wielu z nas mylnie uważa, że e-mailing polega na seryjnym wysyłaniu wiadomości. E-mailing jest skuteczny tylko wtedy gdy zostanie dobrze dopasowana grupa docelowa. Treść rozsyłanych wiadomości e-mail powinna być przemyślana i spójna,
- Social media – budowanie społeczności w portalach takich jak Facebook czy Twitter to doskonałe źródło potencjalnych klientów, a także swego rodzaju newsletter. Każda osoba, która jest naszym fanem, będzie otrzymywała informacje o naszych postach. Gdy zakładasz własne przedsiębiorstwo od razu załóż też jej fanpage na Facebooku. Polubienia naszej strony pochodzą od osób potencjalnie najbardziej zainteresowanych ofertą firmy. Śledzą one na bieżąco informacje o rabatach, promocjach czy bieżących działaniach przedsiębiorstwa.
Wybór odpowiedniej strategii marketingu internetowego zależy od wielu czynników i to Ty musisz być osobą, która najbardziej „czuje” swój biznes. Jeśli potrzebujesz pomocy, to z pewnością łatwo dotrzesz do osób specjalizujących się w danej formie reklamy, którzy – zadając odpowiednie pytania – pomogą Ci w doborze optymalnych działań. W ostatnich latach zwiększa się przekonanie, że najwyższą skuteczność prezentują działania połączone, skupiające w okół siebie kilka form marketingu internetowego. Jednak decyzja należy do Ciebie – sam przetestuj jaka forma jest dla Ciebie najkorzystniejsza i sam ustal odpowiedni schemat działania!
Artykuł powstał przy współpracy z infobrokering.com.pl |