26 maja obchodziliśmy Dzień Matki. W tym dniu zarówno małe, jak i już zupełnie dorosłe dzieci dziękowały mamom za ich miłość i troskę. Dla każdego z nas mama jest wyjątkowa i jedyna w swoim rodzaju. Jak wynika z badania zrealizowanego przez MillwardBrown na zlecenie Biura Informacji Kredytowej, polskie matki mają jeszcze jeden wspólny mianownik – doskonale zarządzają domowymi finansami i już od najmłodszych lat edukują w tym zakresie swoje dzieci m.in. dając im kieszonkowe – średnio w wysokości 39 zł.
Współczesna polska mama przełamuje stereotypy. To już nie tylko kobieta skoncentrowana na wychowaniu dzieci i opiece nad domem, ale również umiejętnie godząca te role z karierą zawodową i realizacją własnych pasji. Kobiety przejęły również część obowiązków, wydawałoby się, zarezerwowanych dotychczas dla mężczyzn, jak chociażby zarządzanie domowym budżetem i planowanie wydatków. Jak wynika z analiz Biura Informacji Kredytowej, kobiety bardzo dobrze radzą sobie w tej roli – zdecydowanie częściej, w porównaniu do mężczyzn, deklarują, że bardzo dokładnie planują swoje wydatki (kobiety 47 proc. vs 38 proc. mężczyźni). Są również obowiązkowe – 61 proc. badanych kobiet w pierwszej kolejności opłaca najważniejsze rachunki zaraz po otrzymaniu pensji.
Mamy planując comiesięczny budżet uwzględniają w nim przede wszystkim potrzeby swoich dzieci. Według badania „Edukacja finansowa dzieci” zrealizowanego na zlecenie Biura Informacji Kredytowej, średnie comiesięczne wydatki na dziecko wynoszą 607 złotych. Najwięcej pieniędzy przeznaczanych jest na żywność – średnio 208 zł. Wydatki te wzrastają w dużych miastach i wraz
z wiekiem rodziców. Pokolenie osób dojrzałych (urodzonych w latach 1948-1966) przeznacza na żywność ok. 80 złotych więcej niż rodzice z pokolenia Y i pokolenia X.
Ubrania to kolejna istotna część wydatków – średnio na ten cel przeznaczamy 114 zł. Koszty związane z obowiązkowymi zajęciami szkolnymi i przedszkolnymi obciążają miesięczny domowy budżet w kwocie ok. 84 zł, zaś prawie połowę mniej wydajemy na zajęcia dodatkowe. Rodzice, dzieci w wieku 10 – 12 lat, wydają najwięcej na nieobowiązkowe i pozaszkolne aktywności – średnio jest to prawie 80 złotych. Kolejnymi grupami wydatków są zabawki i zachcianki pociech, które pochłaniają prawie 95 złotych. Najwięcej na zabawki wydają rodzice z pokolenia Y (osoby urodzone w latach 1982-1995) oraz rodzice dzieci w wieku 3 do 5 lat. 64 złote to kwota przeznaczana na leczenie oraz inne koszty związane ze zdrowiem maluchów. W tym wypadku matki przeznaczają średnio 13 złotych więcej, niż deklarują ojcowie.
Jak wskazują badania BIK najwięcej wydatków mają rodzice, dzieci w wieku 10 – 12 lat – średnio wydają prawie 673 złote. Należy jednak zauważyć, że choć wzrost wydatków miesięcznych na dorastającą młodzież w wieku 13-15 lat wyhamowuje, to ciężar finansowania przenoszony jest na wysokość kieszonkowego.
W kosztorysie miesięcznych wydatków rodzice nie zapominają o potrzebach dzieci, ucząc ich od najmłodszych lat gospodarowania własnymi oszczędnościami. Już 49 proc. dzieci w Polsce regularnie otrzymuje kieszonkowe od rodziców – wynika z badania, przygotowanego na zlecenie BIK. Średnio dziecko otrzymuje 39 złotych miesięcznie. Wartość kieszonkowego rośnie z wiekiem dziecka. Kwotę 50 zł i więcej na ten cel deklaruje 26 proc. rodziców, dzieci w wieku 10 – 12 lat oraz 40 proc. rodziców nastolatków w wielu 13 – 15 lat. Badania potwierdzają, że wysokość otrzymywanego przez dzieci kieszonkowego zależy od zasobności domowego budżetu. Najczęściej własne pieniądze zaczynają otrzymywać dzieci w wieku 5 i 10 lat. Wysokość kieszonkowego rośnie wraz z wiekiem – młodzież w wieku 13 – 15 lat, która otrzymuje od rodziców pieniądze na własne potrzeby, dostaje prawie 70 złotych miesięcznie.
Polskie mamy są wszechstronnymi kobietami, kochające, pracowite, oszczędne. W dniu swojego święta zasługują na szczere podziękowanie za ich ciężką pracę. Prezent dla mamy nie musi kosztować wiele, najważniejsze żeby pochodził z serca. 26 maja wszystkim Mamom podziękujmy za otrzymaną miłość, troskę i opiekę.
Źródło: badanie „Edukacja finansowa dzieci”, zrealizowane przez MillwardBrown w dniach 24 – 27 kwietnia 2015 r. na reprezentatywnej próbie 400 Polaków w wieku powyżej 18 lat, posiadających dzieci w wieku 3-15 lat.