Przebudowa dworca w Białymstoku dobiegła końca i od dziś znowu mogą korzystać z niego podróżni. Pochodzący z drugiej połowy XIX wieku obiekt odzyskał swoje historyczne piękno, stając się jednocześnie dworcem nowoczesnym i komfortowym.
Przebudowa od wewnątrz i od zewnątrz
Prace budowlane były prowadzone pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. W holu dworca przywrócono pierwotny wystrój wnętrza z uwzględnieniem takich elementów jak zdobienia ścian i sufitów, żeliwne słupy oraz ozdobne posadzki. Tym samym wnętrze obiektu nawiązuje swoim wyglądem do czasów jego największej świetności z około 1910 roku.
Dla osiągnięcia tego efektu wyburzono także antresolę wykonaną w budynku podczas jego poprzedniej modernizacji oraz przybudówkę z lat 80. XX wieku. Wnętrze wyposażono w nowoczesne oświetlenie oraz wygodne i stylowe ławki. Historyczny wygląd odzyskała również elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi takimi jak boniowanie, pilastry czy gzymsy. Jej piękno zostało podkreślone przez nowoczesną nocną iluminację. Uwagę zwracają również ozdobne zadaszone wejścia do budynku, których elementami są żeliwne stylizowane słupy.
Rozwiązania na miarę XXI wieku
Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach inwestycji zlikwidowano bariery architektoniczne, wykonano windy, odpowiednie toalety, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe z planem dworca, oznaczenia w alfabecie Braille’a, system umożliwiający wzmocnienie sygnału dla aparatów słuchowych przy kasach biletowych, a także szereg innych usprawnień. Na komfort korzystania przez podróżnych z dworca wpłynie również montaż nowoczesnego systemu elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system zapowiedzi głosowych.
Bezpieczeństwo i ekologia
W wyniku przeprowadzonej rewitalizacji dworca w Białymstoku poprawi się również bezpieczeństwo na dworcu i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowano bowiem nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe. W przestrzeni dworca umiejscowiono także defibrylator, pomocny w przypadkach konieczności udzielania pierwszej pomocy w momencie zatrzymania akcji serca.
Odnowiony obiekt stał się również bardziej przyjazny środowisku poprzez zastosowanie energooszczędnego oświetlenia wraz z automatyką sterującą, paneli fotowoltaicznych na dachu dworca do pozyskiwania „zielonej energii” oraz termomodernizację budynku (docieplenie, stolarka o niskim współczynniku przenikania ciepła). Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i wody.
Rewitalizacja otoczenia
Przebudowa dworca w Białymstoku to jednak nie tylko modernizacja budynku, ale również rewitalizacja jego najbliższego otoczenia. Na nowo ułożono nawierzchnię placu przed dworcem, gdzie oprócz ciągów pieszych znalazły się miejsca parkingowe, których jest łącznie ponad 100 (w tym 6 dla osób z niepełnosprawnościami). W ramach inwestycji uporządkowane zostały tereny zielone oraz nasadzono nowe drzewa i krzewy. Przydworcowy plac zyskał nowoczesne oświetlenie oraz małą architekturę (kosze, stojaki na rowery, stylizowane ławki).
Przebudowa dworca w Białymstoku to jedna z kluczowych inwestycji PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej łączny koszt to 45 112 081,99 zł brutto. Jest ona współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość dofinansowania ze środków unijnych to 26 185 495,25 zł.
Wykonawcą prac budowlanych była firma Budimex S.A., a autorem projektu przebudowy dworca pracownia architektoniczna Pas Projekt Sp. z o.o.
Informacje i zdjęcia: https://www.pkp.pl/