Utrzymanie nienagannej czystości w hotelu jest głównym warunkiem jego prawidłowego funkcjonowania. Zaniedbania w tym obszarze nie tylko zniechęcają gości do korzystania z noclegu i hotelowej gastronomii, ale mogą skutkować poważnymi konsekwencjami ze strony Sanepidu. Jest to szczególnie ważne w sezonie wakacyjnym, kiedy rotacja gości hotelowych jest największa. Jak zadbać o czystość, ład i porządek w hotelu?
Zasady podstawowe
Wbrew utartym schematom, osoby sprzątające w hotelu powinny posiadać odpowiednie kwalifikacje. Profesjonalne, przeszkolone służby porządkowe muszą odznaczać się dwiema zasadniczymi cechami – szybkością i dokładnością. Oprócz tego powinny znać zasady sprzątania pokoi, łazienek, restauracji i korytarzy hotelowych, znać się na zastosowaniu określonych maszyn, urządzeń i środków czystości.
Jedną z podstawowych zasad sprzątania w pokojach jest codzienna wymiana ręczników, a w hotelach wyższej kategorii także pościeli, niezależnie w jakim są stanie. Hotel powinien posiadać własną pralnię lub nawiązać współpracę z pralnią zewnętrzną, a także posiadać odpowiedni zapas ręczników i pościeli.
Bezwzględnie należy codziennie myć łazienkę. Niedopuszczalne jest pozostawianie nieumytej wanny, sedesu lub umywalki, pustego wieszaka na papier toaletowy bądź nieuzupełnionych środków higienicznych (mydło, szampon, itp.). Jakiekolwiek uszkodzenia sanitariatów (np. pęknięta deska sedesowa) kwalifikują je do niezwłocznej wymiany.
Dbałość o szczegóły jest niezwykle istotna w aspekcie czystości pokoju hotelowego. Nie wolno zapominać o dokładnym czyszczeniu kratek wentylacyjnych, klimatyzacyjnych, wyższych półek mebli, lamp i parapetów. Okna muszą być absolutnie czyste, bez zacieków i plam. Podobnie klamki i uchwyty przy meblach.
Restauracja to punkt newralgiczny hotelu, szczególnie jeżeli serwowane jest śniadanie dla gości. Po każdym gościu powinno się zetrzeć stół i zmienić obrus na świeży, a podłogę należy zamiatać lub systematycznie odkurzać, jeżeli np. spadną na nią produkty podczas nakładania na talerz przy szwedzkim bufecie. Podobnie konieczne jest porządkowanie na bieżąco stołu, na którym ustawione są produkty śniadaniowe i bemary z ciepłymi daniami.
Urządzenia i akcesoria do sprzątania
Najważniejszym urządzeniem do sprzątania pokoi i korytarzy hotelowych jest profesjonalny odkurzacz, posiadający zbiornik o dużej pojemności, łatwy w obsłudze i tani w eksploatacji. Niezbędny jest również odkurzacz piorący do dywanów, wykładzin i tapicerki.
Do czyszczenia łazienek i pomieszczeń kuchennych w restauracji przyda się parownica. Szczególne znaczenie ma to w okresie pandemii, bowiem para wodna, mając odpowiednio wysoką temperaturę, zabija wszelkie drobnoustroje i grzyby, odkażając powierzchnię bez użycia chemii.
Bardzo istotne jest codzienne mycie i osuszanie podłóg, tym bardziej w sezonie wakacyjnym i przy dużym natężeniu ruchu w hotelu. W tym wypadku potrzebna jest maszyna czyszcząca. W zależności od wielkości obiektu może to być urządzenie bateryjne lub przewodowe.
Również wielkość hotelu jest głównym czynnikiem wyboru wózków hotelowych, które są najlepszym rozwiązaniem przy zbieraniu brudnej pościeli i ręczników oraz rozwożeniu nowych, wywożeniu śmieci, naczyń, itp. Wózki hotelowe produkowane są w różnych wariantach. Dobiera się je, jak już wspomniano, do wielkości hotelu, ale również pod kątem zadań, do jakich mają być przeznaczone. W obiektach dużych przydatne będą wózki duże, wielofunkcyjne, natomiast w małych wystarczą wózki mniejsze, które spełnią swoje funkcje i będzie można łatwo je przechowywać.
Środki czystości
Do sprzątania hotelu niezbędne są profesjonalne środki chemiczne, które nie tylko nie niszczą powierzchni podłóg czy mebli, ale także mają działanie konserwujące i przedłużają ich żywotność. Należy jednak pamiętać o stosowaniu preparatów zgodnie z ich przeznaczeniem, np. środki do czyszczenia drewna – wyłącznie do powierzchni drewnianych, do mycia płytek i fug – jedynie do nich. Warto zaopatrzyć się w innowacyjne środki czystości ze znakiem O.N.T. Jest to technologia produkcji, dzięki której środki czystości neutralizują nieprzyjemne i uciążliwe zapachy, które często występują zwłaszcza w większych hotelach, a których trudno się pozbyć, np. tytoniu, stęchlizny, pleśni, itp. Trzeba też zakupić preparaty o właściwościach odkażających, z uwagi na niewygasłą wciąż pandemię koronawirusa.