Jak zadbać o swój wizerunek w internecie?


Źródło: like-a-geek.pl

Z sieci korzystamy na co dzień. Nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę z tego, jak potężne jest to narzędzie. Warto wykorzystać je nie tylko do swoich prywatnych celów, lecz także do kreowania swojego zawodowego wizerunku. W jaki sposób?

Źródło: like-a-geek.pl

Z punktu widzenia specjalistów, serwisy społecznościowe mogą zarówno pomóc, jak i przeszkodzić kandydatowi w znalezieniu stałej posady. Internet od kilku lat jest bowiem narzędziem, z którego chętnie korzystają m.in. pracodawcy poszukujący pracowników czy head-hunterzy. Ci drudzy (na podstawie danych zgromadzonych właśnie w sieci) są w stanie określić, czy pracownik sprawdzi się w miejscu pracy i czy posiada odpowiednie kompetencje, przydatne na określonym stanowisku. W praktyce oznacza to, że osoby poszukujące posady powinny poświęcić czas na zbudowanie swojej reputacji również w sieci. To może okazać się kluczem do realizacji wytyczonej ścieżki kariery.

Gdzie kreować swój wizerunek?

Miejsc w sieci, w których można kreować swój wizerunek jest całkiem sporo. Wskazać należy przede wszystkim na portale społecznościowe i mikroblogi. Posiadanie konta np. na Facebooku czy Naszej Klasie nie jest niczym złym – przeciwnie, rozsądne prowadzenie profilu może przyczynić się do osiągnięcia sukcesu. Podobna zasada odnosi się do wizerunku wykreowanego na mikroblogach, czyli np. Twitterze. Nawet krótkie wpisy mogą wiele o nas powiedzieć, zwłaszcza jeżeli przegląda je doświadczony rekruter. Liczy się przy tym nie tylko treść wpisów, lecz także zamieszczane linki czy udostępniane wiadomości. Z rozwagą należy podejść również do budowania swojej listy znajomych.

Mikroblogi kontra portale społecznościowe

Jaka jest główna różnica między mikroblogami a portalami społecznościowymi? Wydawać mogłoby się, że jest ona nieznaczna. Nic bardziej mylnego. Podstawowym czynnikiem różnicującym serwisy np. Facebook i Twitter jest zasada prywatności. Aby widzieć wpisy użytkowników drugiego z wymienionych portali, wcale nie trzeba należeć do społeczności (posiadać konta). W praktyce oznacza to, że opublikowany wpis jest widoczny dla każdego użytkownika sieci. Dla śledzącego rozwój internetu rekrutera taka informacja jest bardzo istotna. Wystarczy wstukanie w wyszukiwarkę imienia i nazwiska kandydata, by sprawdzić, na kogo kreuje się on w sieci. I to bez konieczności zakładania kont czy wysyłania zaproszeń.

Tych błędów nie popełniaj

Jakie błędy najczęściej popełniają kandydaci szukający pracy i zapominający o możliwości sprawdzenia, w jaki sposób prezentują się oni w sieci? Niezależnie od tego, czy mowa o zamkniętych społecznościach czy też otwartych, podstawowy błąd odnosi się do treści zamieszczanych informacji. Poglądy budzące kontrowersje czy przekleństwa szybko mogą wykluczyć kandydata z grona potencjalnych pracowników. Równie źle wygląda publikowanie komentarzy dotyczących dotychczasowych pracodawców czy kolegów z pracy. Uwagę należy też zwrócić na godziny, w jakich publikowane są wpisy. Dotyczy to przede wszystkim czasu, gdy pracownik był zatrudniony – komentarze ukazujące się w godzinach pracy nie świadczą dobrze o aplikującym, gdyż rekruter może wywnioskować z nich, że kandydat poświęca czas przeznaczony na pracę do załatwiania prywatnych spraw.

Jak się prezentować?

Skoro można wymienić główne błędy, jakie popełniają kandydaci i pracownicy na portalach społecznościowych, można również wskazać, w jaki sposób należy budować swój profil, by zachęcić do siebie potencjalnego pracodawcę. Poza portalami społecznościowymi warto stworzyć profil również na profesjonalnych serwisach poświęconych pracy (np. Goldenline czy Linkedin). Wszystkie publikowane wpisy powinny być merytoryczne, nawiązywać np. do zawodowych zainteresowań. Dobrym rozwiązaniem może być linkowanie do ciekawych artykułów czy filmów. W przypadku serwisów poświęconych zagadnieniu kariery, koniecznością jest zaprezentowanie swoich osiągnąć, nawiązywanie kontaktów z innymi użytkownikami czy branie udziału w dyskusjach poświęconych zagadnieniom leżącym w kręgu zainteresowań kandydatów. Tak zbudowany profil powinien przyciągnąć uwagę potencjalnych pracodawców i przede wszystkim osób przeprowadzających rekrutację.

.

Artykuł przygotowany przez specjalistów z branży pracy www.praca-siemianowice.pl