Istnieje kilka sposobów pozwalających na skuteczne założenie działalności gospodarczej. Jeśli jednak zależy nam na czasie i nie chcemy jeździć niepotrzebnie do urzędów, to najlepszą opcją będzie dokonanie tego online. W tym celu potrzebujemy Profilu Zaufanego, podpisu kwalifikowanego lub możemy zarejestrować działalność bankowość elektroniczną w niektórych bankach.
Jednoosobowa działalność gospodarcza
Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najprostszą formą prowadzenia własnego biznesu w Polsce. Większość formalności skutecznie załatwimy przez Internet. Decydując się na zarejestrowanie firmy przez Internet możemy to zrobić na trzy sposoby: przez bank, przez stronę biznes.gov.pl oraz przez stronę CEIDG.
W każdej z tych opcji postępowanie nieco się różni. Dowiedz się więcej na ten temat na Pasji Biznesu. Jednak za każdym razem kluczowe jest, aby odpowiednio się wcześniej przygotować, skompletować niezbędne dane i dokumenty. Jeśli nie posiadamy to warto również założyć Profil Zaufany, który przyspieszy realizacje wszystkich formalności.
Jakie informacje będą nam niezbędne do założenia firmy?
Warto przygotować dowód osobisty, w którym znajdziemy nasze podstawowe dane. Podać trzeba będzie jednak nie tylko imię i nazwisko oraz adres, ale również miejsce urodzenia, czy imiona rodziców. Jeśli były nam nadane numery NIP i REGON to również warto mieć je pod ręką. Po uzupełnieniu podstawowych danych dotyczących naszej osoby, jako przedsiębiorcy przychodzi czas na te odnośnie firmy, którą otwieramy.
Musimy więc posiadać wcześniej wybraną nazwę naszej firmy, jednak powinniśmy pamiętać, że w przypadku działalności jednoosobowej musi ona zawierać również imię i nazwisko właściciela. Ponadto we wniosku o wpis do CEIDG podaje się również nazwę skróconą, którą będziemy stosować. Bardzo ważnym punktem jest podanie kodów PKD. W niektórych działalnościach ich dobranie jest kłopotliwe, więc warto przygotować się w tym zakresie odpowiednio wcześniej.
Nie możemy zapomnieć o danych odpowiedniego dla naszego miejsca zamieszkania Urzędu Skarbowego oraz informacji odnośnie ubezpieczenia. Przy składaniu wniosku, chociażby przez stronę CEIDG możemy od razu złożyć wniosek do ZUS dla siebie i bliskich, a także np. wystąpić do Urzędu Skarbowego o opodatkowanie na zasadach karty podatkowej, lub o to, aby zostać czynnym podatkiem VAT.
Czym jest CEIDG i dlaczego należy zarejestrować tam firmę?
CEIDG to Centralna Ewidencja i Informacja Działalności Gospodarczej. Znajdują się w niej dane wszystkich jednoosobowych firm prowadzonych w Polsce, jak również spółek cywilnych. Dane przedsiębiorców są jawne, więc w bazie CEIDG każdy może sprawdzić, również za pośrednictwem Internetowej wyszukiwarki dane konkretnej firmy, to czy czynni ona działa, czy jest zamknięta lub zawieszona.
Wpis do CEIDG stanowi podstawę zalegalizowania naszej działalności. Na podstawie takiego zgłoszenia zostajemy płatnikami podatków i składek w ZUS. Zyskujemy więc status przedsiębiorcy i możemy zajmować się sprzedażą lub usługami w sposób całkowicie legalny.
O czym jeszcze pamiętać przed zakładaniem działalności online?
Jedno z pól we wniosku CEIDG-1 to określenie tego, w jaki sposób prowadzona będzie księgowość naszej firmy, oraz gdzie będą przechowywane dokumenty. Nie musimy go wypełniać jeśli będziemy zajmować się tym samodzielnie, a wszystko będzie znajdować się w miejscu prowadzenia działalności. Jeśli jednak decydujemy się na outsourcing księgowy, to niezbędne będzie tu podanie nazwy i adresu takiej firmy.
Przed przystąpieniem do rejestracji firmy, wybierzmy również formę opodatkowania, z jakiej będziemy korzystać. Można w tej kwestii np. skonsultować się z księgową, która będzie zajmowała się dokumentacją.