Tym razem odrobinę o tym, jak czasami dzieje się, a zdecydowanie nie powinno się dziać na własnym podwórku, czyli w branży marketingowej, medialnej, reklamowej itp. Nie łudźmy się, jest wiele firm, które z profesjonalizmem mają niewiele wspólnego. Naprawdę zdarzają się tak smutne przykłady, że po podpisaniu umowy na pozycjonowanie, firma, której płacisz, nie robi nic, tłumacząc, że przecież nie trzeba, bo i tak masz dobre pozycje w Google. Przybliżymy teraz nieco to, jak agencja reklamowa, czy interaktywna nie powinna funkcjonować. Jeśli widzisz którąś z tych cech u firmy, która zajmuje się Twoją firmą i stroną internetową, to czym prędzej uciekaj!
Brak jasnego podziału ról
Niedopuszczalne jest, aby klient nie wiedział, do kogo ma się zwrócić ze sprawą, którą chce poruszyć. Niekończące się dzwonienie do każdego działu po kolei i odsyłanie klienta ciągle do kogoś innego sprawia, że ma się wrażenie, iż tak naprawdę nie zajmuje się Twoją sprawą nikt. Powinieneś znać swojego „opiekuna”, który zajmuje się ofertą dla Ciebie i który ewentualnie kieruje Cię do specjalistów z innych dziedzin, jak choćby pozycjonowania, programowania lub grafiki. Zrozumiałą sprawą jest, że jeśli zadzwonisz do działu graficznego, to prawdopodobnie nie dowiesz się niczego o szczegółach Twojej umowy i innych formalnościach. Jeśli jednak dzwonisz do działu handlowego, bo zapomniałeś, jak nazywała się obsługująca osoba i tam nie odnajduje się żaden chętny do tego, aby się przyznać, że to on sprzedał Ci daną usługę, to znak, że w agencji takiej może nie dziać się najlepiej.
Brak wglądu do działań agencji
Można spotkać się z agencjami, które mówią, że nie udostępnią klientowi linków, które pozyskują, czy tajemnicą wewnętrznych działań tłumaczą to, że nie możesz skontaktować się z pozycjonerem, czy copywriterem. Nie powinniśmy chyba nikomu tłumaczyć, że to po prostu niedorzeczne. Działania dotyczą Twojej firmy i idą one w świat, są widoczne dla innych. Nic dziwnego, że chcesz wiedzieć, w jaki sposób zostajesz przedstawiany, jak budowany jest Twój wizerunek i marka. Nie należy jednak przesadzić w drugą stronę, aby nie stać się po prostu wścibskim. Zwracasz się do specjalistów, więc nie próbuj być od nich mądrzejszy. Jeśli będziesz wnikać w działania, których i tak nie rozumiesz i nie zrozumiesz, to będziesz jedynie utrudniać i zabierać czas, który mógłby zostać poświęcony na promocję Twojej strony, czy inne działania, których oczekujesz od agencji. Nie będziesz dostawać raportów z każdego dnia pracy, ani też nikt nie wpuści Cię, abyś mógł siedzieć komuś za plecami i obserwować całą pracę. Zachowaj w swoim podejściu po prostu zdrowy rozsądek. Bądź takim klientem, jakiego sam chciałbyś obsługiwać.
Zysk, zysk, zysk!
To już jest naprawdę smutne, ale zdarza się w każdej branży, reklamowej również. Zawsze niestety gdzieś za rogiem będzie czaić się firma, która naobiecuje Ci milionowe zyski po jej działaniach, a której zainteresowanie Tobą zniknie wraz z pojawieniem się Twojego podpisu na umowie. Problemy z kontaktem z agencją interaktywną, ciągłe obiecywanie i odkładanie czegoś w czasie, wyraźne łamanie zobowiązań, wynikających z umowy, lecz usprawiedliwianie się i zrzucanie winy na niezależne czynniki (czasami też na Ciebie)? Jeśli jest Ci to znajome, to czas pomyśleć o tym, z kim tak naprawdę współpracujesz. Oczywiście także tutaj należy zachować zdrowe podejście, ponieważ np. wypozycjonowanie świeżo stworzonej strony rzeczywiście może zająć długie miesiące. Również jeden nieodebrany telefon też nie czyni przecież kogoś oszustem. Po prostu zachowaj czujność, nie popadając w paranoję.
Niestety, ale z nieuczciwością możesz spotkać się wszędzie, także wtedy, gdy będziesz szukać kogoś, kto stworzy dla Ciebie grafikę, przeprowadzi kampanię AdWords, czy zajmie się pozycjonowaniem strony w Poznaniu, Krakowie, Warszawie, czy też jakimkolwiek innym miejscu na świecie. Nie oznacza to jednak nieskuteczności i braku potrzeby korzystania z samej usługi. Zauważyłeś u agencji, która Cię obsługuje któryś z powyższych grzeszków? Poszukaj innej, lepszej! Poświęć więcej czasu na zapoznanie się z opiniami, portfolio. Zadbaj o to, aby więcej nie powierzyć swojej firmy i strony internetowej komuś, kto nie zna się na tym, co oferuje.
Autor artykułu Autorem artykułu jest Web Lider – agencja interaktywna oferująca pozycjonowanie stron i kampanie Google AdWords. |