Kluczem do sukcesu podczas prowadzenia własnego sklepu jest odpowiedni dobór oferty. Dzięki temu nie tylko zwiększymy zyski ze sprzedaży, ale poszerzymy grono lojalnych klientów. Jak zatem stworzyć asortyment, który będzie odpowiadał różnorodnym potrzebom klientów? Zachęcamy do przeczytania poniższego artykułu.
Śledzenie trendów i analiza konkurencji
Monitorowanie trendów rynkowych jest podstawą dla doboru asortymentu. Ze względu na coraz bardziej rosnącą konkurencję sklepy, które nie są na bieżąco ze zmianami w preferencjach klientów, mogą odnotować znaczące spadki. W tym celu można wykorzystać różne narzędzia do analizy danych (np. tych zbieranych z opinii), aby określić, które produkty cieszą się największą popularnością wśród konsumentów.
Kolejnym sposobem na śledzenie zmieniających się trendów jest analiza konkurencji. Warto obserwować, jakiego typu produkty oferują oraz jak są oceniani przez klientów. Możliwe, że zachodzące u nich zmiany będą wymagały reakcji ze strony naszej działalności — w postaci zmian w strategii cenowej czy wprowadzeniu innych produktów.
Odpowiedni sposób doboru asortymentu
Istnieją dwie możliwości prowadzenia sklepu — pierwszy z nich opiera się na dobraniu jednego typu asortymentu, a drugi zmienia oferty w czasie. Pierwszy z nich to świetne rozwiązanie w przypadku prowadzenia specjalistycznej działalności, skoncentrowanej na konkretnej niszy produktów. Oczywiście nie oznacza to, że asortymentu nie można dostosowywać. Tego typu sklepy cechują się stabilnością, co z pewnością docenią klienci ceniący sobie możliwość stałego dostępu do ulubionych towarów. Idealnym przykładem tego typu sklepu jest hurtownia internetowa EDG, która specjalizuje się w dostarczaniu wysokiej jakości kosmetyków i chemii zagranicznej: https://b2b.europedg.pl/o-firmie/.
Z kolei prowadzenie sklepu z asortymentem zmiennym w czasie polega głównie na dobieraniu produktów zgodnie z panującymi trendami. Dzięki temu możemy bardziej swobodnie wybierać asortyment. Zapewnia to też większą różnorodność towaru, jednak aby uzyskać realne zyski, konieczne jest zapewnienie swojej wiarygodności jako sprzedawcy. Ponadto trzeba trafnie określić, które produkty będą generować największy przychód. Zazwyczaj model ten sprawdza się świetnie na platformach prowadzących aukcje internetowe. Pamiętajmy jednak, że niezależnie od typu asortymentu, lepiej zaczynać od wprowadzenia skromniejszej oferty i dopiero później ją rozszerzać.
Poznanie i segmentacja grup docelowych
Dopasowanie asortymentu nie będzie skuteczne, jeśli nie poznamy naszych klientów oraz ich preferencji zakupowych. Warto w tym celu wykorzystać różnorodne dane, dotyczące nie tylko demografii, ale również opinii oraz recenzji produktów. Jak można je uzyskać? Możliwości jest sporo — przeprowadzanie ankiet, tworzenie programów lojalnościowych lub w przypadku działalności internetowej, wykorzystywanie oprogramowania analizującego ich zachowania podczas zakupów. Warto łączyć ze sobą różne opcje, aby uzyskać jak najbardziej miarodajne wyniki.
Uzyskane dane można następnie wykorzystać do segmentacji klientów, dzieląc ich na podstawie wspólnych cech. Może to być wiek, płeć, zainteresowania czy zachowania zakupowe. Łącząc je w ten sposób, możliwe jest poznanie grup docelowych oraz tego, jak bardzo są zróżnicowane. Dzięki temu o wiele łatwiej będzie podjąć decyzję o rozszerzeniu lub zmniejszeniu asortymentu sklepu.