Firmy, chcące aktywnie reklamować się wśród klientów korzystających z internetu, nie mogą w swojej strategii promocyjnej pomijać działań SEO. Optymalizacja stron internetowych na potrzeby wyszukiwarek to proces, który pozwala wywindować firmowy serwis lub sklep internetowy na czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania, dostarczając licznych korzyści sprzedażowych i wizerunkowych. Jednocześnie, sporo firm nadal nie korzysta z pozycjonowania, obawiając się wysokich kosztów tego rodzaju usługi. Czy rzeczywiście SEO jest drogie?
Pozycjonowanie stron www – jakie koszty?
Najważniejsze pytanie, które powinien postawić sobie każdy przedsiębiorca rozważający skorzystanie z usług agencji SEO, brzmi: czy stać mnie na rezygnację z pozycjonowania strony www? Koszty takiego procesu każdorazowo wyceniana są indywidualnie, dlatego uniwersalna odpowiedź na pytanie o to, ile kosztuje SEO, po prostu nie istnieje.
To ile w danym przypadku będzie kosztowała kampania SEO, uzależnione jest zwykle od kilku istotnych czynników. Te podstawowe, które należy uwzględnić przy wycenie kosztów, to m.in.:
– branża oraz stopień jej konkurencyjności,
– zasięg kampanii,
– rodzaj i liczba słów kluczowych,
– aktualny stan serwisu internetowego,
– wybór strategii SEO idealnej dla Twojego biznesu.
Branża, a cena pozycjonowania
Jednym z głównych elementów, wpływających na to, ile kosztuje pozycjonowanie stron www, jest środowisko biznesowe, w którym funkcjonuje dana marka. Popularne branże, w których konkurencja jest spora, zwykle wymagają wyższych nakładów na działania SEO niż niszowe sektory gospodarki, gdzie firmy rywalizują z mniejszą liczbą konkurentów.
Zasięg kampanii SEO
Zasięg działań SEO zależy od tego, czy Twoja firma działa na rynku regionalnym, ogólnopolskim czy międzynarodowym. Pozycjonowanie na rynkach zagranicznych będzie wiązało się m.in. .z przygotowaniem dodatkowych wersji językowych strony www oraz ich optymalizacją czy pozyskiwaniem wartościowych linków w zagranicznych serwisach. Działań tych nie trzeba wykonywać przy pozycjonowaniu lokalnym lub ogólnopolskim.
Rodzaj i liczba słów kluczowych
Skuteczność pozycjonowania stron www w dużej mierze zależy od wyboru odpowiednich fraz. Najpopularniejsze słowa kluczowe, charakteryzujące się setkami tysięcy wyszukiwani miesięcznie, mogą przynieść Twojej firmie spore przychody. Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie na tego rodzaju zapytania wymaga zwiększenia nakładów na SEO, ponieważ są to frazy, na które promuje się bardzo wiele podmiotów.
Aktualny stan serwisu
Punktem wyjścia do prowadzenia kampanii w wyszukiwarkach internetowych zawsze jest audyt SEO, badający posiadany przez Ciebie serwis internetowy. Koszty pozycjonowania strony uzależnione są m.in. od niezbędnej do wykonania optymalizacji. Proces ten może obejmować m.in.:
– usunięcie zbędnego kodu,
– skrócenie czasu ładowania strony,
– stworzenie nowych treści do serwisu,
– poprawę funkcjonalności witryny,
a także wiele innych elementów, mających wpływ na pozycję domeny w wynikach wyszukiwania.
Strategia pozycjonowania
To, ile zapłacisz za pozycjonowanie stron, uzależnione jest również od wyboru optymalnej strategii SEO. Sklep internetowy wymaga innych działań promocyjnych niż blog lub klasyczna firmowa strona www. W niektórych przypadkach korzystniejsze będzie pozycjonowanie serwisu na frazy Long Tail (ang. długi ogon), w innej branży natomiast lepiej sprawdzą się ogólne zapytania.
Indywidualna wycena pozycjonowania to podstawa
Jak widzisz, odpowiedź na pytanie ile kosztuje pozycjonowanie, nie jest jednoznaczna. Właśnie dlatego, wszystkie liczące się agencje oferują indywidualną kalkulację kosztów kampanii. Pewne jest jedno: umiejętnie prowadzone działania SEO to reklama, która się opłaca i która może zapewnić Twojej firmie szereg wymiernych, długofalowych korzyści – zarówno materialnych, jak i wizerunkowych.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Pro Pozycje.