W związku ze zmianami w ustawach podatkowych przygotowaliśmy krótki poradnik, dotyczący składania zeznań i deklaracji podatkowych w formie elektronicznej. Kiedy można, a kiedy trzeba wysyłać deklaracje podatkowe elektronicznie? Czy trzeba kupić urządzenie do podpisu elektronicznego? Dla których formularzy podatkowych zmienił się termin składania? Odpowiedzi na wszystkie te wątpliwości podatników – poniżej.
Które formularze podatkowe można składać elektronicznie?
Od 2015 roku, niemalże wszystkie formularze podatkowe, zarówno te dotyczące podatków firmowych jak i osobistych, mogą być składane elektronicznie. Dotyczy to wszystkich formularzu PIT, CIT, VAT oraz PCC.
Kiedy składanie formularzy podatkowych drogą elektroniczną jest obowiązkowe?
Według zmienionych przepisów, obowiązek elektronicznego przesyłania formularzy podatkowych dotyczy tych firm, które są płatnikami za rok 2014 więcej niż 5 podatników, czyli tych firm, które w ciągu całego roku wypłaciły wynagrodzenia dla co najmniej 6 pracowników i zleceniobiorców (nawet, jeżeli firma na koniec roku nikogo już nie zatrudnia). Obowiązek ten dotyczy również mniejszych firm, czyli rozliczających PITy za nie więcej niż 5 zatrudnionych, jeżeli ta mniejsza firma jest obsługiwana przez biuro rachunkowe.
Obowiązek elektronicznego przesyłania formularzy podatkowych dotyczy następujących formularzy: PIT-8C, PIT-11, PIT-40, PIT-R, IFT-1, PIT-4R, PIT-8AR, a także CIT-8 i IFT-2 (dwa ostatnie – dla rozliczających podatek dochodowy od osób prawnych), oczywiście wraz z załącznikami, już tych składanych za rok 2014.
Uwaga skrócony termin składania PIT-11!
Firmy, które nie mają obowiązku składania formularzy podatkowych elektronicznie, i pozostaną przy przesyłaniu ich w formie papierowej, muszą pamiętać o nowym, skróconym o miesiąc terminie na złożenie informacji PIT-11: do 31 stycznia (w tym roku, termin przypada 2 lutego 2015).
Czy trzeba posługiwać się podpisem elektronicznym?
Jedynie w przypadku firm – podatników podatku dochodowego od osób prawnych, e-deklaracje należy obowiązkowo podpisywać bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy o podpisie elektronicznym. Oznacza to, że:
- przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, a także
- osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej
nie muszą kupować podpisu elektronicznego i mogą wysyłać formularze podatkowe elektronicznie, „podpisując” je za pomocą tzw. danych autoryzujących.
Formalności
Jeżeli chcemy, lub musimy składać formularze do urzędu skarbowego drogą elektroniczną, niezbędne będzie zainstalowanie oprogramowania e-deklaracje. Aplikację tą można pobrać bezpłatnie ze strony http://www.finanse.mf.gov.pl/systemy-informatyczne/e-deklaracje. Na stronie Ministerstwa Finansów znajdziemy również inne informacje o systemie e-deklaracje.
Złożenie deklaracji podatkowej z podpisem elektronicznym powinno być poprzedzone:
- zakupem urządzenia do podpisu (chyba, że użyjemy certyfikatu zakupionego wcześniej – na osobę przesyłającą raporty do ZUS), oraz
- przekazaniem do urzędu skarbowego pełnomocnictwa UPL-1, wskazującego osoby upoważnione do podpisywanie deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (w UPL-1 podaje się numer PESEL lub NIP upoważnionej osoby).
Nie można przy tym zapomnieć, aby UPL-1 i certyfikat podpisu kwalifikowanego były sporządzone na tą samą osobę. Chociaż UPL-1 może być złożone najpóźniej 1 dzień przed datą przekazania deklaracji podatkowej elektronicznie, to nie warto czekać z tymi formalnościami na ostatni moment!
Niestety nie ma możliwości, aby deklaracje i informacje podatkowe przesyłane drogą elektroniczną były podpisywane profilem zaufanym ePUAP i przesyłane za pośrednictwem platformy ePUAP.
Przedsiębiorcy i osoby prywatne, przed przekazaniem zeznań podatkowych elektronicznie, powinny przygotować „dane autoryzujące”. Taki sposób „podpisywania” deklaracji polega na tym, że w momencie przesyłaniu formularza trzeba podać kwotę dochodu z konkretnej pozycji zeszłorocznego (za 2013 rok) zeznania podatkowego.
Autor: Artykuł przygotowany przez ekspertów współpracujących z Firmino.pl – programem do faktur online. |