Uwodzenie to siła kobiecości, to zwycięstwo miłości nad rutyną i konwencją, a królową wolnej miłości od 150 lat jest Carmen. Aż cztery różne wykonania „Habanery” Georges’a Bizeta usłyszymy w kwietniu na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej: Joanny Dobrakowskiej, Moniki Ledzion, Agnieszki Rehlis i Joanny Krasuskiej-Motulewicz. Jesienią w roli Carmen zobaczymy także Irynę Zhytynską. W najbliższy weekend pieśń wolnej miłości Bizeta zaśpiewa Joanna Dobrakowska.
– „Carmen” jest operą na tyle uniwersalną, że wyjście z tradycyjnego kostiumu nie jest trudne – mówi Joanna Dobrakowska. – Przepuszczamy tę Carmen i wizję reżyserki przez siebie. A współczesny kostium w tym pomaga. Takie poprowadzenie inscenizacji odbieram na plus.
Premiera „Carmen”, w co trudno nam dziś uwierzyć, była skandalem. Publiczność i krytyków szokowało śmiałe nowatorstwo treści. Bizet złamał tradycję zawiązywania akcji w oparciu o mity, historie z dawnych epok i z życia wyższych sfer. W miejsce konwencjonalnych bohaterów wprowadził postaci życia codziennego: żołnierzy, przemytników, robotnice z fabryki cygar. Jednak bogata paleta barw muzyki, jej żywiołowość, hiszpański temperament przy jednoczesnej elegancji struktury sprawiły, że „Carmen” należy do najpopularniejszych dzieł w światowym repertuarze operowym. Warte uwagi są też partie orkiestry, nie zamknięte rolą jedynie akompaniamentu oraz zastosowanie gamy cygańskiej w temacie Carmen. Dziś „Carmen” uważamy za dzieło absolutne i prawie każdy z nas potrafi zanucić „Habanerę”.
„Carmen” w OiFP wyreżyserowała Beata Redo-Dobber w nowoczesnej, zaskakującej konwencji osadzonej tu i teraz. Najsilniejsza strona przekazu Bizeta, stawiającego na intensywność i prawdziwość uczuć, zachowała swą aktualność.
Joanna Dobrakowska – absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego w rodzinnym Wrocławiu w klasie prof. B. Makala. Naukę śpiewu solowego kontynuowała na wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst pod kierunkiem prof. H. Łazarskiej. Uczestniczyła w kursach poświęconych wykonawstwu niemieckiej i hiszpańskiej liryki wokalnej oraz muzyce barokowej w Steyr, Santiago de Compostela, Viktring i Heek, doskonaląc swoje umiejętności m.in. pod kierunkiem I. Raimondi, D. Lutza, H. Łazarskiej i M. Robavsa. Brała udział w światowych prawykonaniach dzieł kompozytorów polskich i zagranicznych. Jest laureatką nagród oraz wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach wokalnych oraz stypendystką Ministerstwa Kultury RP i Rządu Austrii. Zaprezentowała się w bogatym repertuarze utworów z różnych epok w ramach licznych krajowych i międzynarodowych festiwali muzycznych. Na scenie operowej debiutowała jako III Dama w „Czarodziejskim flecie” W.A. Mozarta na scenie Opery Dolnośląskiej we Wrocławiu (dziś Opera Wrocławska). Była też Don Ramiro w „Rzekomej ogrodniczce” W.A. Mozarta w Schloßtheater Schönbrunn w Wiedniu oraz Marceliną w „Weselu Figara” na Festiwalu Bachowskim w Świdnicy. W 2007 rozpoczęła współpracę z Operą Krakowską, gdzie wystąpiła do tej pory jako: Miss Eveline Huck oraz Molly Troodwood w operetce „Loteria na mężów” K. Szymanowskiego, Jadwiga w „Strasznym dworze” S. Moniuszki, Louise w „Diabłach z Loudun” K. Pendereckiego, Zerlina w „Don Giovannim” W.A. Mozarta, jak również Suzuki w „Madama Butterfly” G. Pucciniego. W 2012 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, śpiewając partię mezzosopranu w kwartecie w „Medeamaterial” Pascala Dusapina. Ostatnio na zaproszenie Capelli Cracoviensis wystąpiła jako tytułowa postać w operze G.F. Händla – „Amadigi di Gaula” (Kraków). Współpracowała z takimi dyrygentami, jak J. Kaspszyk, T. Kozłowski, Ł. Borowicz, A. Parrot, L. Equilbey, F. Ollu czy A. Matiakh. Występuje w teatrach i salach koncertowych w całej Polsce, a także a granicą, m.in. w Austrii, Portugalii, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Chorwacji, Białorusi, Turcji, Gruzji, Bułgarii, Izraelu, Syrii oraz na Gwadelupie. W dorobku ma kilkanaście albumów.
Terminy spektakli:
Sobota 09 IV 2016 | godz. 19.00
Niedziela 10 IV 2016 | godz. 18.00
Niedziela 17 IV 2016 | godz. 18.00
Sobota 23 IV 2016 | godz. 19.00
Niedziela 24 IV 2016 | godz. 18.00
Czwartek 28 IV 2016 | godz. 19.00
Piątek 29 IV 2016 | godz. 19.00
Fot. M. Heller/OiFP