Od 1 lipca można składać wnioski o świadczenie z programu „Dobry Start”, czyli tzw. „300 plus” na wyprawkę szkolną. Wnioski składamy tylko elektronicznie, a wypłata świadczenia odbywa się bezgotówkowo, na rachunek bankowy.
Od ubiegłego roku szkolnego (2021/2022) to Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznaje i wypłaca świadczenie z programu „Dobry Start” czyli tzw. „300 plus” na wyprawkę szkolną. W poprzednim okresie z programu skorzystało ponad 127 tys. uczniów w województwie podlaskim. W całej Polsce – 4,4 mln dzieci.
– Zaczęły się wakacje. Dla dzieci to czas odpoczynku, ale rodzice już planują wydatki na kolejny rok szkolny. „300 plus” może im w tym pomóc. Podobnie jak w ubiegłych latach, na każde uczące się dziecko do 20. roku życia lub dla ucznia do 24. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności, przysługuje 300 zł – mówi Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.
Wsparcie finansowe przyznawane jest raz w roku, niezależne od dochodów rodziców. Przysługuje na uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych, policealnych i innych placówek edukacyjnych. „Wyprawki szkolnej” nie otrzymają dzieci uczące się w tzw. zerówkach oraz studenci. W sytuacji, gdy uczeń ukończył 18 lat, wniosek o 300 plus może złożyć sam za siebie.
Wniosek o świadczenie z programu „Dobry Start” można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia.
– Na PUE ZUS znajduje się specjalny kreator wniosków o świadczenia z „Dobrego Startu”. Poprowadzi on użytkownika przez cały proces krok po kroku. To pozwoli uniknąć błędów przy ubieganiu się o świadczenie. Na wniosku – oprócz innych danych – należy podać: numer rachunku bankowego, na który przekazane zostanie świadczenie, adres mailowy oraz numer telefonu – czyli dane, które będą potrzebne do kontaktu w sprawie wniosku – wyjaśniona rzeczniczka.
Zawiadomienia dotyczące świadczeń „300 plus” będą przekazywane również w formie elektronicznej. Informację o przyznaniu świadczenia będzie można znaleźć w skrzynce odbiorczej na profilu na PUE ZUS. Także wtedy, gdy wniosek został złożony przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia. Na PUE ZUS znajdzie się także cała korespondencja z ZUS w sprawie wniosku o świadczenie taka jak wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu środków, czy decyzja odmawiająca przyznania świadczenia.
źródło: ZUS