Dystrybucja win może być widziana jako jedna z wielu prozaicznych usług, z których korzystają lokale gastronomiczne wszelkiego rodzaju, w tym także hotele. Ot, zwykła dostawa kolejnego produktu, który składa się na propozycję w menu dla klienta. Takie podejście kompletnie mija się jednak z celem, ponieważ wino to produkt o zupełnie innym statusie, niż typowe napoje podawane do posiłku lub w hotelowej kawiarni. Stanowi ono atrakcję samą w sobie, a wprawny odbiorca wina, wcale nie koneser, będzie w stanie profesjonalnie zrecenzować to, co i jak zostanie mu podane. Dlatego dystrybutor win powinien stanowić eksperckie wsparcie w temacie wina, a nie tylko pełnić rolę pośrednika w handlu produktem.
Świat wina przez pryzmat karty win
Współpraca z dystrybutorem wina powinna opierać się zawsze o kartę win. Jest to wyjątkowo skomplikowane choć niepozorne narzędzie, którego zadaniem jest uformowanie oferty lokalu w zakresie win. Karta win powinna być skomponowana w taki sposób, by ujmować wina stołowe odpowiednie do podawanych przez lokal potraw, wina deserowe przeznaczone do zapewniania towarzystwa w czasie relaksu, jak również znajdować się w niej powinny specjalne propozycje wyższych lotów. Są to pozycje, dzięki którym będzie można się wyróżnić oraz po prostu zapewnić odpowiednie wsparcie wina dla oferty kulinarnej. Zazwyczaj lokale gastronomiczne są w tej kwestii kompletnie zagubione i dokonują bardziej lub mniej losowych wyborów. Dobry dystrybutor wina powinien zaoferować wsparcie ekspercie tak, by wybrać najlepsze propozycje, jednocześnie kompatybilne i ekscytujące dla danego lokalu oraz jego klientów.
Wina trzeba się nauczyć
Zadaniem dystrybutorów win powinno być także przekazanie ogólnie rozumianego know-how dla przedsiębiorców, którzy chcą oferować swoim klientom wino. Jest ono bowiem nie tyle produktem spożywczym, co wrażeniem, doznaniem kulturowym. Ogromne znaczenie w związku z tym ma to, jak wino jest podawane, pomijając nawet realne różnice w smaku wina podanego w sposób prawidłowy i nieprawidłowy. Błędy odnośnie rodzajów kieliszków czy temperatury podania wina sprawią, że goście nie będą zadowoleni, nawet jeśli sami nie mają odpowiedniej wiedzy, by zrozumieć, co zostało źle zrobione. Dystrybutor win powinien dokładnie wytłumaczyć, jak wino należy przechowywać, do czego je podawać i w jaki sposób to robić. W świecie wina nic nie jest przypadkiem i bynajmniej nawet takie drobnostki, jak kształt i wielkość kieliszków nie są tutaj przypadkowe. Nie można ich podporządkować estetyce lokalu.