Ahoj przygodo! Żeglarstwo to wspaniały sport, który można wykonywać rekreacyjnie. Zazwyczaj jednak z hobby, przekształca się ono w prawdziwą pasję. Wolność, wiatr na twarzy, pokora przed siłami natury, przy jednoczesnym poczuciu, że ma się panowanie nad jachtem, to mieszanka, której trudno się oprzeć. Zanim jednak będziemy mogli rozpocząć swoją przygodę z samodzielnym żeglarstwem, musimy zdobyć odpowiednią wiedzę, posiąść konkretne umiejętności i zrobić uprawnienia, pozwalające nam na żeglowanie po wodach śródlądowych. Jednym z tematów, o którym warto posiąść jak największą wiedzę jest osprzęt żeglarski. Znajomość sprzętu, z którego się korzysta pozwala na poczucie się pewnie, a także na bezpieczną i spokojną żeglugę.
Piękne zakątki wód śródlądowych
Najpopularniejszym kierunkiem żeglugi śródlądowej jest Kraina Wielkich Jezior. Mazury oferują spokój, piękne widoki i szeroki obszar, po którym można żeglować. Organizując rejs po mazurskich jeziorach, należy się odpowiednio przygotować. Większość osób czarteruje jachty od wybranych przez siebie armatorów. Jest to wygodne rozwiązanie, które pozwala na zorganizowanie rejsu bez konieczności kupna oraz utrzymywania własnej jednostki. A rezerwując jacht z wyprzedzeniem, jesteśmy w stanie sporo zaoszczędzić.
Mazury to doskonałe miejsce zarówno dla początkujących żeglarzy, jak i dla bardziej doświadczonych w pływaniu osób. Zanim jednak wybierzesz się w rejs, zadbaj o to, by jacht na którym będziesz pływać, był w odpowiednio dobrym stanie. Przed wypłynięciem z portu należy dokładnie sprawdzić osprzęt żeglarski.
Bezpieczeństwo, spokój i komfort podczas żeglugi
W skład drobnego osprzętu żeglarskiego wchodzą m.in. szekle, raksy, kausze i bloczki. Do osprzętu pokładowego można zaliczyć m.in kabestany (do których powinny być dołączone korby, ułatwiające korzystanie z nich), sztagowniki, półkluzy czy knagi. Choć wymienione tutaj elementy mogą wydawać się niezbyt istotne, to nie należy zaniedbywać sprawdzenia ich stanu. Przykładowo – niesprawny kabestan może stać się przyczyną wielu nie do końca bezpiecznych sytuacji. Z kolei brakujące szekle mogą utrudnić korzystanie z olinowania.
Oprócz osprzętu żeglarskiego, należy sprawdzić przede wszystkim silnik, żagle, ster i ilość kamizelek ratunkowych oraz obecność koła ratunkowego. Podczas odbierania jachtu od armatora będziemy podpisywać protokół, w którym zawarte będzie całe wyposażenie jachtu wraz z jego stanem (rysy na burtach, łaty na żaglach, uszczerbki w płetwie sterowej etc.) Przed podpisaniem takiego protokołu, warto dokładnie sprawdzić, w jakim stanie odbieramy jacht, aby nie stracić kaucji z powodu czegoś, co nie jest naszą winą.
Aby rejs upłynął w bezpiecznej i komfortowej atmosferze, musimy być pewni, że jacht, którym dysponujemy jest w pełni sprawny i zdolny do żeglugi. Najważniejsze jest, abyśmy mogli polegać na silniku, a także na olinowaniu i żaglach. Warto również przetestować, na ile możemy polegać na poszczególnych kabestanach, aby nie narażać się na niepotrzebne, przykre niespodzianki w czasie trwania rejsu.
Artykuł powstał przy współpracy ze SklepWind.pl |