13 lipca w leśnym przedszkolu Puszczyk prowadzonym przez Fundację trzy czte ry! dobiegł końca projekt „Leśna Scena Muzyczna”. Miał on na celu stymulację rozwoju dzieci poprzez kontakt z muzyką i naturą. Efekty wdrożenia nowatorskiego pedagogicznego konceptu opartego na tzw. metodzie Gordona okazały się na tyle satysfakcjonujące, że w Lesie Antoniuk przez całe wakacje będą rozbrzmiewać dziecięce głosy i tworzona przez najmłodszych muzyka.
„Leśna Scena Muzyczna” to projekt adresowany do wychowanków przedszkola leśnego Puszczyk, który został zorganizowany dzięki wsparciu finansowemu UM Białystok. Projekt składał się z trzech rodzajów zajęć: warsztatów terenowych „Uczę się słuchać i słyszeć” prowadzonych przez Agatę Preuss, tematycznych koncertów prezentowanych małym słuchaczom przez Wojciecha Biegańskiego oraz warsztatów praktycznych metodą E.E. Gordona, prowadzonych przez Katarzynę Świderską. Podczas tych pierwszych dzieci trenowały umiejętność skupienia się na dźwiękach natury, poznawały rodzaje form muzycznych, odkrywały własne uzdolnienia muzyczne. W repertuarze koncertowym znalazły się odtworzone na wysokiej klasy sprzęcie audio-video występy z najlepszych światowych scen muzycznych, dopasowane do możliwości percepcyjnych dzieci i nawiązujące tematycznie do obserwacji dokonanych na warsztatach terenowych. Wreszcie warsztaty praktyczne pozwoliły na ćwiczenie tworzenia rytmów, improwizacji, a ich efektem był skomponowany przez dzieci prosty utwór rytmiczny, który stał się bazą do realizacji klipu muzycznego.
Całość zakończył finałowy koncert z udziałem rodziców i zaproszonych gości oraz premiera przygotowanego przy udziale dzieci muzycznego klipu.
Uniwersalny język muzyki
„Metoda Gordona, wybitnego amerykańskiego pedagoga, psychologa muzyki i badacza, opiera się na traktowaniu poznawania muzyki w taki sam sposób w jaki traktujemy poznawanie języka. Proces audiacji czyli rozumienia muzyki i nadawania jej znaczenia rozpoczyna się jego zdaniem jeszcze w okresie prenatalnym , bo potem rozwinąć się dzięki absorpcji, imitacji i koordynacji w trakcie eksploracji muzyki w towarzystwie rodziców i opiekunów. Później w czasie edukacji szkolnej i w dorosłym życiu poznajemy język muzyki bardziej świadomie: nazywamy poszczególne motywy rytmiczne, tonalne, identyfikujemy harmonię, cieszymy się radością płynąca z improwizacji wokalnej czy muzycznej.”- mówi prowadząca warsztaty Katarzyna Świderska. „Podczas prowadzenia Leśnej Sceny Muzycznej niejednokrotnie byliśmy świadkami ogromnego zaangażowania dzieci, wynikającego z doświadczenia poznawania czegoś nowego. Poczucie sprawczości również jest dla dzieci niezwykle ważne w tym okresie – każda nowa umiejętność: samodzielne posługiwanie się sztućcami, wiązanie sznurówek, jazda na rowerze czy śpiewanie piosenki to powód do dumy i uśmiechu na dziecięcej buzi.”
Na przekór przeszkodom
„Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym mają utrudniony kontakt z muzyką na wysokim poziomie – koncerty i imprezy kulturalne odbywają się zazwyczaj w godzinach wieczornych, w dużych ośrodkach miejskich, a koszty ewentualnego dojazdu i udziału w nich często przewyższają możliwości finansowe i organizacyjne rodziców. To bardzo niekorzystne zjawisko, gdyż badania naukowe potwierdzają regres wrodzonej wrażliwości i uzdolnień muzycznych na skutek zaniechania lub ograniczonego kontaktu z muzyką w kluczowym dla rozwoju dzieci wieku od 0 do 6 lat. Dzieci zmagają się też z tymi samymi zagrożeniami co dorośli – wszechogarniającym chaosem dźwiękowym (odgłosy miasta, sklepy z głośną muzyką, telewizja i radio z głośnymi reklamami) oraz złymi nawykami – np. zbyt częstym korzystaniem ze słuchawek, prowadzącym do przedwczesnych ubytków słuchu. Wreszcie słuchanie to także bardzo istotna forma zmysłowego kontaktu z przyrodą, której nie doświadczamy zbyt często nieustannie obcując z technologią i zurbanizowanym otoczeniem. Projekt Leśna Scena Muzyczna jest w naszym zamyśle odpowiedzią na te problemy współczesnej edukacji dzieci. „ – mówi Agnieszka Kudraszow, prezes Fundacji trzy czte ry!
Jeszcze więcej dziecięcego muzykowania
Znakomite efekty pionierskiego projektu edukacyjnego zmobilizowały prowadzącą przedszkole Puszczyk Fundację trzy cztery! do jego kontynuacji podczas półkolonii letnich „Wakacje z Puszczykiem”, organizowanych w Osowiczach w czasie wakacji, a przeznaczonych dla dzieci w wieku 3-7 i 7-10 lat. „Chcemy skierować nas projekt i tę formę muzycznego nauczania do szerszego grona odbiorców, nie tylko do dzieci które są podopiecznymi Puszczyka w trakcie roku szkolnego. Poza tym chcemy zainteresować metodą Edwina E. Gordona inne ośrodki oświatowe, gdyż uważamy ją za szczególnie wartościową.” – podkreśla Katarzyna Śliwińska. Dzieci uczestniczące w kolejnych, tygodniowych turnusach również będą mogły rozwijać swoje umiejętności skupienia, słuchania muzyki, odgłosów natury, tworzenia i odtwarzania prostych melodii.
„Wakacje z Puszczykiem” trwają do końca sierpnia. Rodzice zainteresowani uczestnictwem swoich dzieci w półkoloniach mogą znaleźć wszystkie niezbędne informacje na stronie www.polkolonie.blogspot.com
Dodatkowych informacji udziela:
Agnieszka Kudraszow, tel. 600 239 088