W dużych miastach nieustannie przybywa firm oferujących usługi czystościowe. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem popyt na sprzątanie obiektów biurowych, wzrasta proporcjonalnie do liczby nowych firm na rynku. Jeżeli doliczymy do tego zlecenia od klientów indywidualnych, okazuje się, że sprzątanie może być całkiem dochodowym zajęciem. Planujesz założyć firmę sprzątającą? Sprawdź zatem od czego należy zacząć.
Przed otwarciem własnej działalności gospodarczej warto przeprowadzić szczegółowe badanie rynku, a usługi czystościowe nie są wyjątkiem od tej reguły. Firmy sprzątające działają w każdym mieście, należy więc liczyć się z tym, że start nie będzie łatwy. Nie powinno to jednak nikogo zniechęcać, konkurencja panuje przecież w każdej branży.
Jeżeli na obszarze Twojego działania funkcjonują wyłącznie duże firmy, będzie to dla Ciebie dobrą wiadomością. Oznacza to bowiem, że do zagospodarowania pozostaje sektor sprzątania prywatnych domów. Co prawda usługi wykonywane dla firm są bardziej dochodowe, ale zlecenia na kilka prywatnych domów i mieszkań wystarczą, aby wystartować z biznesem.
Zaplanuj budżet na start
Warto też przygotować szczegółowy kosztorys otwarcia działalności. Odkurzacze przemysłowe, wózki do sprzątania, środki chemiczne – to wszystko należy kupić już na starcie, warto więc wiedzieć jaki budżet przygotować. O ile zakup wózków do sprzątania nie wiąże się z koniecznością poniesienia znacznych kosztów, to odkurzacze przemysłowe są już znacznie poważniejszym wydatkiem. W początkowej fazie działalności wystarczy jednak jedno urządzenie. Dopiero w miarę rozszerzania obszaru usług warto będzie pomyśleć o zakupie dodatkowego sprzętu.
Minimum formalnosci
Otwarcie firmy sprzątającej nie wymaga żadnych specjalnych pozwoleń czy koncesji. Procedura zarejestrowania firmy przebiega zatem dokładnie tak samo, jak w przypadku każdej innej działalności gospodarczej.
Na początku nie warto brać pod uwagę opcji wynajmu biura. To oznaczałoby dodatkowe koszta, które, zwłaszcza na początku, powinny być minimalizowane. Poza tym klienci firm sprzątających najczęściej wolą spotykać się w swoich siedzibach, domach lub w mieszkaniach, zatem biuro byłoby całkowicie nieuzasadnionym wydatkiem.
Tuż po zarejestrowaniu działalności warto pomyśleć o pierwszych zakupach firmowych.
Jaki sprzęt będzie konieczny?
Co prawda da się sprzątać przy użyciu wiadra i mopa, jednak w ten sposób nie uda się rozkręcić dochodowej działalności. Absolutne minimum to solidny zapas dobrych jakościowo środków czyszczących, przynajmniej jeden wózek do sprzątania i minimum jeden odkurzacz przemysłowy.
Wózki do sprzątania dostępne są w wariantach pojedynczych i podwójnych (na jedno lub na dwa wiadra). Biorąc pod uwagę stosunkowo niewielkie różnice cenowe, jakie występują między tymi dwiema opcjami, warto zdecydować się na wózek podwójny. Takie narzędzie znacząco ułatwi oraz przyspieszy wykonywaną pracę, oczywiście pod warunkiem, że zdecydujesz się na solidną konstrukcje, opartą o metalowy stelaż. Wózki do sprzątania obowiązkowo powinny być wyposażone w gumowe kółka, bowiem wszelkie rysy pozostawione na podłodze, nie będą mile widziane przez Twoich przyszłych klientów.
Z czasem, w miarę powiększania ilości zleceń, konieczne będzie zatrudnienie pracowników i, co się z tym wiąże, również zakup dodatkowego sprzętu, wózków do sprzątania oraz odkurzaczy musi przecież wystarczyć dla całego personelu. Warto też pomyśleć o rozszerzeniu listy maszyn o urządzenia parowe do czyszczenia powierzchni szklanych i o odkurzacze piorące. Będzie to spora inwestycja, która jednak powinna się dość szybko zwrócić.
Materiał powstał we współpracy z firmą Mopy-CEG, dostarczajacą wózki do sprzątania, zestawy do mycia okien i inne podobne akcesoria.